Inteligentny, zrównoważony i bez barier - tak będzie wyglądał hotel przyszłości

Hotelowe Centrum Kompetencji (HKZ) w Oberschleissheim niedaleko Monachium jest czymś wyjątkowym na niemieckojęzycznej scenie hotelarskiej: tutaj wszystkie obszary hotelu - od pokoi hotelowych różnych kategorii po w pełni funkcjonalny bar, lobby i kuchnię - działają w trybie testowym na dużej powierzchni wystawienniczej. Architekci, planiści, operatorzy, dzierżawcy i inwestorzy mogą dowiedzieć się o koncepcjach w budownictwie hotelowym i gastronomicznym od szerokiej gamy producentów i wymienić się pomysłami w wolnym czasie - z dala od zwykłych targów. Rozwiązania GEZE są stosowane również tutaj i otrzymujemy cenne informacje zwrotne na temat użytkowania i obsługi naszych produktów. Sonja Zdiarsky, nasz globalny menedżer ds. klientów i ekspert w branży hotelarskiej, omawia trendy w branży hotelarskiej i gastronomicznej z dwoma operatorami HKZ, Julią von Klitzing-Peter i Christianem Peterem, co charakteryzuje inteligentne hotele, jakie potrzeby mają goście i personel oraz, oczywiście, w jaki sposób produkty GEZE mogą pomóc.

"Inteligentny hotel" to trend w branży hotelarskiej

S.Z.: Nie da się obecnie obejść terminu "inteligentny hotel". Jak myślisz, co on oznacza i jakie inne trendy dominują obecnie w branży hotelarskiej?

Christian Peter: Oczywiste jest, że prawie wszyscy mówią o sieci i automatyzacji w operacjach hotelowych. W tym kontekście często używa się terminów "inteligentny hotel" lub "hotel przyszłości". Inteligentny hotel polega na wyposażeniu hotelu w sztuczną inteligencję w celu optymalizacji zarządzania i wydajności operacji hotelowych, co z jednej strony poprawia jakość usług w hotelu, a z drugiej oszczędza koszty. Jednak z naszego punktu widzenia tak zwany inteligentny hotel lub hotel przyszłości już istnieje; w rzeczywistości powinien być nazywany "hotelem teraźniejszości". Wynika to z faktu, że większość rozwiązań cyfryzacyjnych jest już dostępna, ale ich potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany, ponieważ tworzenie sieci, a tym samym komunikacja między poszczególnymi branżami, jest nadal problematyczna. Głównym tego powodem jest to, że poszczególne branże nie są brane pod uwagę i planowane razem od samego początku, ale są dodawane zbyt późno i nie można już rozważać rozwiązania strukturalnego. 

Hotelowe centrum kompetencyjne

Samozamykacze i inne produkty GEZE podczas testów na żywo: W hotelowym centrum kompetencyjnym nasi klienci mają możliwość doświadczenia wszystkich produktów. © GEZE GmbH

S.Z.: Jak powinno wyglądać planowanie inteligentnego hotelu, aby sieć działała?

C.P.: W proces budowy zaangażowani są architekci, projektanci wnętrz, ale także odpowiedni specjaliści ds. ogrzewania, klimatyzacji, urządzeń sanitarnych, wentylacji, ochrony przeciwpożarowej itp. Muszą oni kontaktować się ze sobą na wczesnym etapie, najlepiej moderowanym poprzez przetarg. W przeciwnym razie systemy techniczne są zwykle później niekompatybilne - po prostu dlatego, że istnieje ogromna liczba różnych systemów i protokołów. Idealnie byłoby, gdyby systemy te były interoperacyjne.

S.Z.: Możemy to absolutnie potwierdzić. Systemy techniczne działają najlepiej przy dobrym planowaniu i wczesnej koordynacji między wszystkimi zaangażowanymi stronami. Przywiązujemy do tego dużą wagę w naszych projektach.  Jakie korzyści dla operatora wynikają z zastosowania inteligentnych hoteli?

C.P.: Jednym z najważniejszych powodów łączenia technologii budowlanych w hotelu jest aspekt zrównoważonego rozwoju, a dokładniej efektywność energetyczna. Hotelarz potrzebuje dokładnych danych na temat zużycia energii, aby na przykład zrównoważyć lub przesunąć obciążenia szczytowe. Na przykład, z pewnością nie może zmniejszyć mocy ekspresu do kawy rano, ale może wykorzystać inteligencję budynku, aby powiedzieć suszarce bębnowej, aby przełączyła się z 90% na 60% mocy cieplnej lub nawet przenieść cały proces suszenia na godziny nocne. Jednocześnie połączenie sieciowe może zwiększyć komfort i bezpieczeństwo w budynku poprzez optymalizację procesów budowlanych. Na przykład dzięki automatycznej wentylacji lub rozwiązaniom drzwi bez barier, które jednak gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa dla gości przez cały czas, na przykład w przypadku pożaru, a także opcję zdalnego dostępu do monitorowania statusu lub kontroli dostępu. Dla tych wielu małych aplikacji potrzebujemy systemu zarządzania budynkiem, z którym można zintegrować poszczególne systemy. Rozwiązania takie jak platforma sieciowa myGEZE Control, która może być używana do integracji napędów drzwi i okien z systemem zarządzania budynkiem, są tu oczywiście idealne.

Zrównoważone działanie hotelu

S.Z.: Wkrótce połączymy istniejące drzwi w hotelowym centrum kompetencyjnym z myGEZE Control. Zarówno drzwi, jak i produkty innych firm można następnie zintegrować z systemem zarządzania budynkiem, a korzyści zaprezentować na żywo odwiedzającym. To sprawia, że teoria staje się nieco bardziej namacalna i jest wielką zaletą Centrum Kompetencji Hotelarskich. Odchodząc od technologii, jakie inne trendy obserwujesz w branży hotelarskiej i gastronomicznej?

J.v.K.: Oprócz technologii skupiamy się na różnych potrzebach gości. Czego oczekują moje grupy docelowe, co cenią młodzi ludzie w przeciwieństwie do obecnej grupy docelowej? Kwestia zrównoważonego rozwoju staje się centralnym punktem zwłaszcza dla młodego pokolenia. W tym sensie, że świadoma decyzja na rzecz zrównoważonego rozwoju i regionalności jest nową formą luksusu. Z jednej strony, jak już wspomniano, automatyka budynkowa odgrywa tutaj rolę, aby uczynić funkcjonowanie hotelu bardziej zrównoważonym, ale wymagania wykraczają poza to. Pojęcie luksusu zmieniło się całkowicie. W przeszłości luksus oznaczał duże, bogate i bogato wyposażone pokoje i przestrzenie; dziś bardziej prawdopodobne jest przeciwieństwo, czyli prosty, minimalistyczny i funkcjonalny design. Oprócz zrównoważonego rozwoju, hotele bez barier są również popularnym tematem. Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) szacuje, że rynek turystyki dostępnej stanowi około 15% całkowitych wydatków na turystykę na świecie. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie jeszcze bardziej, ponieważ coraz więcej krajów i miejsc docelowych poprawia swoją dostępność. Dostępność dotyczy już nie tylko osób niepełnosprawnych, ale także starszych podróżnych, rodzin z dziećmi lub po prostu gości podróżujących z bagażem. Każdy korzysta z dostępnych hoteli.

W szczególności dla młodszej grupy docelowej, świadoma decyzja na rzecz zrównoważonego rozwoju i regionalności jest nową formą luksusu.

Julia von Klitzing-Peter, ekspert ds. pokoleń Y/Z w Centrum Kompetencji Hotelarskich

S.Z.: Co trend w kierunku zrównoważonych i dostępnych hoteli oznacza konkretnie dla pokoi hotelowych?

J.v.K.: Że na przykład mam znacznie mniej mebli. Meble muszą być dobrze przemyślane i ograniczone do niezbędnych elementów. Na przykład tylko małe pudełka boczne, kompaktowe biurko i półka na bagaż i niewiele więcej - wszystko w jednym kolorze, z jednego materiału i najlepiej z regionu bez długich łańcuchów dostaw. A wszystko to w idealnym, przyjemnym i cichym klimacie wewnętrznym. https://ts5000softclose.geze.com/de W tym miejscu do gry wkraczają zainstalowane produkty, takie jak samozamykacz GEZE TS 5000 SoftClose lub GEZE ActiveStop, które zapobiegają głośnemu zatrzaskiwaniu się drzwi. Dostępne planowanie, budowa i mieszkanie  Produkty i rozwiązania Produkty i rozwiązania Dostępność w hotelu zaczyna się od drzwi wejściowych, na przykład z automatycznymi drzwiami przesuwnymi, takimi jak Slimdrive SL NT lub drzwi obrotowe Revo.PRIME, a następnie w pokojach hotelowych. Na przykład wystarczająco szerokie przejścia dla wózków inwalidzkich, antypoślizgowe wykładziny podłogowe i cyfrowe media komunikacyjne w pokojach są ważne dla integracji. Wspaniałą rzeczą jest to, że wszystkie te środki nie tylko tworzą hotele bez barier, ale także zwiększają komfort gości.

S.Z.: Goście hotelowi domagają się zrównoważonego rozwoju, ale jak sprawić, by sami działali w sposób bardziej zrównoważony, zwłaszcza jeśli chodzi o zużycie energii i wody?

J.v.K.: Cóż, jest teraz kilka bardzo sprytnych pomysłów na to, jak zmotywować gości hotelowych do bycia bardziej oszczędnymi i oszczędzania zasobów. Obserwujemy interesujący rozwój w kierunku grywalizacji, szczególnie w przypadku GenZ. Na przykład, goście mogą wygrać "monety" za swoje oszczędne zachowanie, które następnie mogą wydać na darmowe śniadanie. Jest to również interesujące dla operatora, ponieważ śniadanie zwraca się - dzięki zaoszczędzonym kilowatogodzinom energii elektrycznej lub litrom wody. W szczególności dla dużych sieci hotelowych takie programy nagród są świetnym sposobem na zwiększenie lojalności klientów. Ale oczywiście to, czego do tego potrzebuję - i tu koło się zamyka - to połączenie systemów w sieć i wysoki stopień cyfryzacji.

Hotele bez barier umożliwiają robotyzację

Hotelowe centrum kompetencyjne

Hotelowe centrum kompetencji to nie tylko ochrona przeciwpożarowa, ochrona przed hałasem i bezpieczeństwo dróg ewakuacyjnych - to także konserwacja predykcyjna. Na przykład, samozamykacz nie powinien być serwisowany tylko wtedy, gdy gość konferencji zarezerwował salę konferencyjną. © GEZE GmbH

S.Z.: Z dala od operatora i gościa - jak trendy w branży hotelarskiej wpływają na personel hotelowy? 

C.P.: Oczywiście temat zrównoważonego rozwoju ma również wpływ na markę pracodawcy. Coraz częściej dla pracowników mniej liczą się pieniądze, a bardziej cel i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Wolę pracować w hotelu, który działa w sposób zrównoważony, a jako pracownik hotelu cenię sobie stałe godziny pracy i niezawodne okresy odpoczynku. A to stawia nas w samym środku niedoboru umiejętności, który dotknął branżę hotelarską i gastronomiczną od czasu pandemii COVID. Pomaga w tym jednak inny trend, o którym jeszcze nie mówiliśmy: robotyzacja. Już dziś można wykorzystywać roboty w wielu obszarach - podobnie jak w hotelach przyszłości - jeśli ma się odpowiednie możliwości techniczne. Roboty są również zadowolone z dostępnych hoteli. Właśnie dlatego tak ważna jest dla nas i całej branży współpraca z partnerami technologicznymi, takimi jak GEZE. Napędy drzwi automatycznychNa przykład, jeśli robot sprzątający lub serwisowy ma przemieszczać się z pokoju do pokoju, potrzebuję automatycznych napędów drzwi, które idealnie nadają się do sterowania za pośrednictwem systemu automatyki budynku, na przykład w celu utrzymywania drzwi otwartych w określonych godzinach i zamykania ich w innym czasie, gdy roboty są nieaktywne. Ani operator, ani producent, ani architekt zwykle nie wiedzą, jak ta komunikacja może działać - eksperci techniczni, tacy jak GEZE, mają tę wiedzę. Możemy przeprowadzić i zaprezentować podróż gościa w naszym laboratorium użyteczności tutaj. 

Nie tylko systemy muszą się ze sobą komunikować, ale także transakcje muszą być ze sobą skoordynowane. Dzielimy to podejście "Łączenie wiedzy specjalistycznej, budowanie rozwiązań" z GEZE.

Christian Peter, założyciel i inicjator Centrum Kompetencji Hotelarskich

S.Z.: Dlaczego więc do tej pory tak niewiele inteligentnych hoteli zostało wyposażonych w roboty?

C.P.: Ponownie, wynika to z dużej liczby systemów i protokołów - i ostatecznie z niepewności co do tego, który system przeważy. W końcu kto chciałby inwestować w coś, o czym nie wie, czy nadal będzie dostępne na rynku za kolejne 10 czy 15 lat? A wiele osób po prostu nie ma czasu, aby nadążyć za wykładniczo postępującymi innowacjami - temat sztucznej inteligencji również przyczynił się tutaj do przyspieszenia. Wymiana pomysłów jest niezbędna w procesie podejmowania decyzji. Dzięki Centrum Kompetencji Hotelowych zapewniamy stabilną platformę dla tej wymiany - i cieszymy się, że GEZE jest częścią tej wymiany ekspertów!

My też się z tego cieszymy! Bardzo dziękuję za interesującą rozmowę, pani von Klitzing-Peter i panu Peterowi, ale przede wszystkim za dobre partnerstwo i wspólne zainteresowanie rozwojem branży hotelarskiej.